چکیده ای در مورد داروسازی بالینی
وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
چکیده ای در مورد داروسازی بالینی
15 / 10 / 1391 ساعت 23:57 | بازدید : 5484 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

داروسازی بالینی یا فارماکوتراپی یکی از شاخه‌های داروسازی است که بیشتر در زمینه مشاوره دارویی برای پزشکان فعالیت دارد. پزشکان متخصص می‌توانند پاسخ سوالات تخصصی دارویی خود را از داروسازان بالینی دریافت کنند. این رشته نیز مانند رشته پزشکی به زیر شاخه‌های متعدد از قبیل کودکان، عفونی، داخلی، مراقبتهای ویژه و غیره تقسیم می‌شود. امروزه در دنیا به تعداد تخصصهای پزشکی موجود، تخصصهای داروسازی بالینی به وجود آمده است. هدف از این رشته مصرف بهینه دارو یا به عبارتی جایگزین نمودن داروهای تجویز شده با داروهای بهتر، کاهش مصرف اقلام دارویی، تغییر مقادیر مصرف دارو می‌باشد. مصرف بهینه فقط کم مصرف کردن نیست بلکه درست مصرف کردن است. برخی از وظایف این گروه از متخصصین بررسی تاریخچه دارویی بیمار، نظارت بر مصرف صحیح دارو توسط بیمار، بررسی عوارض جانبی داروها و گزارش آنها، پیگیری غلظتهای دارویی در بیماران برای جلوگیری از مسمومیتها، دستیابی به دوز صحیح درمانی (پایش) و کم کردن مدت بستری شدن بیماران و ارائه مشاوره دارویی به پزشکان است.

فارماکوتراپی در ایران

رشته داروسازی بالینی (فارماکوتراپی) در ایران از سال ۱۳۷۰ پا به عرصه وجود نهاد و از سال ۱۳۷۴ در دانشکدهٔ داروسازی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران پذیرش دستیار تخصصی داروسازی بالینی شروع شد. هم اکنون بیش از ۵۰ فارغ التحصیل این رشته در سراسر کشور مشغول ارائه خدمات دارویی بالینی می باشند و حدود ۶۰ دستیار مشغول تحصیل هستند. در بین دانشگاههای علوم پزشکی کشور دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و مازندران دارای پذیرش دوره دستیاری و گروه داروسازی بالینی بوده و دانشگاههای علوم‌پزشکی اصفهان، شیراز و مشهد دارای گروه داروسازی بالینی در دانشکده‌های داروسازی می باشند.

انجمن داروسازی بالینی ایران

انجمن داروسازی بالینی ایران در سال ۱۳۸۵ از کمیسیون انجمنهای علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز فعالیت دریافت نمود و اولین انتخابات اعضای هیئت مدیره انجمن داروسازی بالینی ایران در تاریخ ۱۷/۱۱/۸۵ با شرکت اکثر متخصصین این رشته از سراسر کشور و نمایندهٔ وزارت بهداشت انجام گردید. پزشکان خیرالله غلامی، مجتبی مجتهدزاده، منصور رستگارپناه و حسین خلیلی از دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، دکترفانک فهیمی از دانشگاه شهیدبهشتی، دکتر مجید شهرتی از دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله و دکتر فریبرز فرساد از دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان اعضای هیئت مدیره انتخاب شدند. در حال حاضر دکتر غلامی به عنوان رئیس، دکتر مجتهدزاده به عنوان نائب رئیس، دکتر جوادی به عنوان خزانه‌دار، دکتر سلام‌زاده به عنوان بازرس و دکتر ابریشمی به عنوان دبیر انجمن انتخاب شدند. هدف اصلی این انجمن تعریف و تبیین خدمات دارویی و تعیین جایگاه اصلی داروساز در بیمارستان و چرخه درمان می باشد. در تعریف این انجمن٬ داروخانه دارای جایگاه ویژه‌ای بوده که در آن به فرد مراجعه کننده به عنوان بیمار و نه مشتری و عرضه دارو به عنوان ارائه خدمات پزشکی نه صرفاً ارائه کالا نگاه می‌شود.

"رضاسيدرشيد.عليرضاحسيني سقز"



|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


مطالب مرتبط با این پست




















می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
تولید اپلیکیشن اندروید در تاریخ : 1395/2/10/kordstan - - گفته است :
ممنون از مطلب مفیدتون بسیار استفاده کردم.


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 154

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :